Doelgroep
- HR-medewerkers en leidinggevenden die hun aanpak voor samenwerken op afstand willen structureren.
- Alle teamleiders die te maken krijgen met afstandswerken of hybride werken.
- or hybrid working
Duur
- Van een halve dag voor een publiek dat al
Hoe integreer je afstandswerken in je praktijken voor teammanagement?
In de afgelopen twee jaar is werken op afstand of hybride werken in een stroomversnelling geraakt – we hoeven niet meer uit te leggen waardoor dat komt. De bedrijfswereld zal nooit meer helemaal terugkeren naar hoe het was. Telewerken verschuift van een situationele manier van samenwerken naar een structurele manier van samenwerken. Dat heeft echter een duidelijke impact op het team- gevoel, de motivatie en de werkefficiëntie, en dat zal zo blijven. Dit programma kreeg gaandeweg vorm tijdens de vele trainingen die Progress Consulting gaf in het kader van de begeleiding van managers bij het invoeren van afstandswerken binnen teams. Wij kunnen zowel ‘procesmatig’ hulp bieden bij de implementatie als gedragsmatig.
Doelstellingen
Een teamspirit en gevoel van verbondenheid blijven behouden, ondanks de afstand.
Het telewerken omvormen tot een tool
in dienst van de doelstellingen van de teamleider en de organisatie.
Werken aan het welzijn van je medewerkers
bij hybride werken en afstandswerken.
Methode
- Workshops in groep.
- Feedback van onze trainers, die al twee jaar lang op afstand lesgeven en begeleiden.
- Praktische oefeningen op afstand.
Programma
- De teamleider en telewerken: werken aan je a priori’s: welk vertrouwensniveau? Welk niveau van autonomie? Welke rol speel jij daarin? Met welke bezorgdheden krijg je te maken?
- De structurele impact van afstandswerken: man- agementactiviteiten die je moet verwerken om effectief te blijven. “De agenda van de teamleider bij afstandswerken of hybride werken”
- Op afstand omgaan met de verschillende tempera- menten. Introversie, extraversie: wordt verscherpt door afstandswerken.
- Hoe bewaar je de teamspirit op afstand?
- Groepstaken op afstand: tools, organisatie, welk gedrag aannemen of aanpassen.
- Complexe gevallen op afstand: conflictsituatie, signalen van psychosociale risico’s detecteren, onbetrokkenheid, workaholisme enz.
- Concreet actieplan binnen het invloedsgebied van de deelnemer.