Doelgroep
- Deze methode is geschikt voor elke grootte van organisatie, voor alle sectoren (industrie en diensten) en alle processen (productie, R&D, administratie …).
- Voor alle kandidaten die meer willen weten over continue procesverbetering en Lean Management (kwaliteitsmanagers, afdelingshoofden, projectleiders, HR-managers, productie- en supplychainmanagers …).
Duur
- 2 of 3 dagen
Om iets te bereiken dat je nog nooit hebt gehad, moet je iets doen dat je nog nooit hebt gedaan.
Pericles
De wereld van vandaag is complex en constant in beweging, waardoor voordelen of kansen vaak van korte duur zijn. Een performante, flexibele en duurzame structuur en een dito manier van werken zijn dan ook een voorwaarde geworden om te overleven. Er bestaat een overvloed aan managementmodellen en -methoden, maar soms is het moeilijk om door de bomen het bos te
zien. Een algemene rode draad is noodzakelijk om hoogwaardige kwaliteit af te leveren in de
ideale werkingsomstandigheden, in zo weinig mogelijk tijd en met een minimum aan middelen en energie – met andere woorden, lean. Lean Management betekent streven naar het bereiken van die doelen door te focussen op de activiteiten die waarde genereren, en tegelijkertijd de activiteiten te elimineren die dat niet doen.
Lesmethode
Actieve en speelse pedagogiek: video’s, spellen en oefeningen in kleine groepjes, casestudy’s, individuele projecten …
Lesprogramma
- Waarom Lean Management?
- Het verschil tussen Lean, Six Sigma, Agile, Kaizen …
- De 3 doelstellingen van Lean: Verspilling, Kwaliteit, Flexibiliteit.
- De 6 pijlers van Lean: Customer, People, Process, Performance, Organization, Behaviours.
- Process Checklist.
- Value Stream Map to highlight what to attack first.
- Visual Management.
- Communication Calendar.
- 5S principles.
- Problem Solving Methodology DMAIC.
- Ishikawa-tool.