Roadmap om een internationale marktleider te worden

  • Advisory
  • Consultancy
  • Training

Reden voor het project: een strategische roadmap opstellen voor de afdeling groentezaden van Limagrain

Uitdaging

Er was een strategische roadmap nodig en wel omwille van drie redenen

  • In bepaalde strategische segmenten was de organisatie nauwelijks of niet vertegenwoordigd. Kon dit de internationale leiderspositie van de organisatie in gevaar brengen?
  • Als de beslissing werd genomen om in nieuwe segmenten actief te zijn, welke gevolgen zou dit dan hebben voor de organisatie en het bestuur van de afdeling?
  • Het management was aanvankelijk erg verdeeld over bovenstaande punten. Hoe kon een overtuigende consensus worden bereikt?

Type

  • 5000 personen

  • 49 landen

Uitdagingen

  • Strategie

  • Consultancy

  • Facilitation

Bronnen

1 strategieconsultant

Tijd

2 jaar

Problemen

01

Reden voor het project

Een strategische roadmap opstellen voor de afdeling groentezaden van Limagrain

02

Het Franse Limagrain is een leider op het vlak van landbouwkunde (zaaigoed)

en een aantal afgeleide activiteiten (bakkers…).

03

Bij het begin van het project stond de onderneming op het punt om de nummer één van de wereld te worden.

04

Limagrain is uitstekend vertegenwoordigd bij de belangrijkste segmenten

maar op andere gebieden is zijn aanwezigheid beperkt of zo goed als onbestaande.

05

De hamvraag was dus

welke dekking de afdeling groentezaden moest hebben om Limagrains positie als internationale nummer één te verstevigen.

Oplossingen

Een bevredigende oplossing dankzij onze approach

01
Progress Consulting heeft een sterke methodologie uitgewerkt. Die moest de dynamiek tussen de verschillende segmenten van een sector te bepalen.
02

Such a methodology is “factualizing” the interest of covering or not a segment :

  • No synergies (1+1=2) -> no competitive advantage to cover the segment
  • Synergies (1+1>2) there is a competitive advantage to cover both segments
03
Die aanpak gaf aan of een segment al dan niet aanwezigheid vereiste -> dat maakte het makkelijker om overeenstemming te bereiken.
04
Indien werd gekozen voor vertegenwoordiging in een nieuw segment, dan zou diezelfde methodologie helpen bepalen wat voor alle segmenten gold en wat specifiek was per segment.

Resultaten

Een waaier aan voordelen

  • Een sterke consensus over de beoogde vertegenwoordiging
  • Een sterke consensus over de impact van die beslissingen op de organisatie
  • Aangezien er een consensus was over de beoogde veranderingen, verliep de implementatie ervan vrij gemakkelijk
  • De laatste updates die Progress Consulting hierover heeft ontvangen:
  • Het managementteam van de afdeling groentezaden pakt de implementatie van de roadmap erg enthousiast aan.
  • De verantwoordelijke van de tak tuinbouw is gepromoveerd tot Adjunct-directeur-generaal van de groep Limagrain.