Hoe leer je een vak dat op geen enkele school wordt onderwezen?

  • Talent Management
  • Training

Naast de technische competenties worden steeds meer nieuwe, menselijke skills cruciaal: klantgerichtheid, creativiteit, samenwerking, flexibiliteit…

Uitdaging

Context van het project

  • Er bestaat in België geen school voor telecomnetwerken: operatoren en toeleveranciers leren hun werk on the job
  • De opleidingen binnen de verschillende afdelingen moesten worden gecentraliseerd. Alleen zo konden de onboarding- en opleidingstrajecten worden geüniformiseerd
  • Omdat er bij de technische beroepen zo’n groot personeelstekort is, worden nieuwe, menselijke skills cruciaal: klantgerichtheid, creativiteit, samenwerking, flexibiliteit…

Type

  • 200-350 personnes

Uitdagingen

  • Formation

  • Talent management

  • Digital learning

Bronnen

1 digital expert, 1 talent manager, 1 trainer

Tijd

9 mois

Problemen

01

De trainingscatalogus moet worden aangepast

Met het oog op de veranderende challenges van de teams is de “klassieke” trainingscatalogus niet altijd zo relevant meer

02

Mensen weer enthousiast maken

Hoe kunnen we het personeel nieuwe groeiperspectieven bieden? Hoe kunnen we de medewerkers opnieuw enthousiast maken over een project?

03

Een evoluerende doelgroep

Onboardings of samenwerkingen op afstand/op verschillende locaties, nieuwe generaties met hoge verwachtingen, een gevarieerde doelgroep die de taal niet altijd goed machtig is…

Oplossingen

01
Keuze van een pilootfunctie
02
Praten over ieders behoeften en opletten wat er op de werkvloer gebeurt
03
Analyse van de kennis (of het tekort eraan) / sociale vaardigheden / knowhow
04
Opstellen van trajecten (zowel theoretisch als in de praktijk, in een Maison du Réseau)
05
Advies over de keuze van het LMS-platform voor de opleidingstrajecten
06
Coachings voor de digital-learningtools (digitale pedagogie, pedagogische films...)
07
Een nieuwe opleidingscatalogus die beter is aangepast aan de strategische challenges en verwachtingen van de medewerkers. Denk maar aan digitale workshops, e-learningplatform, intervisie, coaching, opleidingen met het hele team, thema's die zich richten op welzijn (stressmanagement, train de trainer, networking, tijdsbeheer bij hybride werk...) en efficiëntie (de basis van changemanagement, projectmanagement, beheersing van digitale samenwerkingstools...)

Resultaten

Voordelen

  • Lijst met prioriteiten voor de catalogus 2022-2023
  • Handover van een methodologie om trajecten per functie op te stellen.
  • Het enige Europese Maison de la Formation voor networking
  • L&D-acties afstemmen op de behoeften van de werkplek
  • Mix van digitale en face-to-face tools
  • Mix van lange formats (vier dagen)en korte(drie uur durende workshop)

Don’t take it from us.
Dit zeggen onze klanten over ons.

Progress Consulting kent onze sector door en door, dat is onbetaalbaar. Hun analyses en advies gaan bovendien zoveel verder dan het geven van een opleiding of coaching. Onze mensen die aan hun opleiding hebben deelgenomen, zijn stuk voor stuk enthousiast. (Frédérique Deblock, Opleidingsverantwoordelijke, Crédit Agricole Luxembourg)