Strategisch advies

Strategisch advies om toekomstgericht te denken in een veranderende wereld.

Een strategie bepaalt de langetermijndoelen van de onderneming. Ze plant welke acties en hulpmiddelen nodig zijn om die doelen te bereiken.

Alfred Chandler, 1962

Hoe kan een strategieadviseur u helpen?

  • In onze huidige VUCA wereld (volatile, uncertain, complex, ambiguous) moeten managers hun strategie voortdurend bijwerken. De organisatie moet immers competitief blijven en steeds meer waarde aan de markt toevoegen. Met een strategisch project kan een onderneming zich goed positioneren. Ze kan haar prioriteiten zelfs opnieuw bepalen om haar concurrentiepositie nog te verstevigen. Hoe kan uw onderneming het verschil maken en op een innovatieve manier blijven groeien? Met welke strategie blijft uw organisatie ook in de toekomst relevant?
  • Wanneer het aantal projecten exponentieel toeneemt, vinden veel managers het jammer dat ze zich niet langer voldoende kunnen concentreren op de strategie. Hoe ziet uw bedrijf er binnen vijf jaar uit? Zijn uw visie en uw missie duidelijk? Is uw organisatie innovatief genoeg voor de markt?
  • Het kan ook dat de mensen bij het bedrijf niet allemaal dezelfde targets voor ogen hebben. De ambities zijn niet duidelijk en worden niet gedeeld. In het ergste geval gaat er veel kostbare tijd verloren door conflicten tussen leden van de directie of onenigheid over prioriteiten. Moet u alle neuzen in dezelfde richting krijgen voor uw strategie? Kunt u wel een duidelijke en inspirerende strategische roadmap gebruiken?
  • En zelfs als uw strategie helder is en iedereen binnen de organisatie dezelfde visie deelt, dan nog evolueren de verwachtingen van de klanten en de reacties van de concurrentie supersnel! U moet uw strategische positionering regelmatig herzien, anders loopt u het risico achterop te hinken. U wilt uw leiderspositie behouden met een geloofwaardige en aantrekkelijke identiteit. Dat vereist veel en hard werk. Zorg daarom dat u een efficiënt strategisch plan heeft om uw competitiviteit en eigenheid te verstevigen!
Lean Management

Wat zijn de belangrijkste pijlers van strategisch advies?

De mogelijkheden zijn eindeloos: fusie met een ander bedrijf, een nieuw product op de markt brengen, de relatie met de klanten gedurende het hele traject verbeteren, digitale transformatie, de eerste stappen zetten op een nieuwe, buitenlandse markt… In dat geval moet u uw  strategische positionering en het duo product-markt herzien!

1.

Wat zijn de belangrijkste pijlers van strategisch advies?

2.

Onze consultants beginnen met een analyse van de strategische problemen. Hierbij maken ze gebruik van de geavanceerdste strategie-instrumenten: SWOT, BCG-matrix, de Waardeketen van Porter…

3.

Daarna worden de beoogde visie en de hoofdlijnen van de organisatie bepaald.

4.

Weet u niet waar te beginnen? Een strategisch plan bevat actiepunten om meer groei te creëren, de waardeketen en de stappen om er te komen.

5.

Tot slot houden we ervan om af en toe directiecomités bij te wonen en strategieworkshops te helpen organiseren.

Download nu onze Klantcases

U vindt hier een samenvatting van 6 opdrachten die de verschillende expertisedomeinen van onze business line ‘Management Advisory’ vertegenwoordigen; 6 referenties die aantonen dat we in staat zijn om op een pragmatische en systemische manier te reageren op de grote uitdagingen waarmee organisaties vandaag en in de toekomst geconfronteerd worden.

Ontdek ook onze strategie-coachings

Bekijk onze opleidingen